reklama: depilacja laserowa Opole | kwas hialuronowy dermologic | koktajle do mezoterapii |

Elektrośmieci Szkło Papier Metale Baterie Niebezpieczne Bioodpady Samochodowe recykling - menu


Reklama:



Salon kosmetyczny Opole usuwanie zmarszczek opole koktajle do mezoterapii Szukasz dla suchej skóry i cery kremu nawilżającego? Sprawdź kwas hialuronowy dermologic. Jeśli masz suchą skórę wypróbuj krem do twarzy z kwasem hialuronowym. Nie ma nic lepszego dla nawilżenia Twojej skóry.

spływy kajakowe Mała Panew opolskie | kajaki Mała Panew

Cierpisz na brak włosów, przerzedzone włosy na głowie. Skorzystaj ze sposobu na włosy: mikropigmentacja skóry głowy Odwiedź miejsce, w którym znajdziesz rozwiązanie na problemy skóry głowy i włosów. mikropigmentacja głowy Klinika Włosa- to miejsce, gdzie twoje włosy odżyją. |
 

Szukaj:

Aktualności

Ankieta

Co, według Ciebie, oznacza pojęcie *zrównoważony rozwój*?



1213 odpowiedzi na pytanie
pozostałe ankiety
Serwis zbudowany dzięki wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Państwo traci na reklamówkach


30 listopada 2009

Sprzedaż foliowych toreb pozwala sklepom na uniknięcie kar za nieprowadzenie recyklingu opakowań.

Reklamówka, za którą płaci klient, przestaje być opakowaniem, a staje się produktem sprzedawanym przez sklepy. A od płatnych reklamówek zgodnie z obowiązującym prawem nie są pobierane opłaty produktowe, którą uiszczają producenci opakowań na poczet recyklingu.

Jak oblicza Eko-Pak – koalicja na rzecz opakowań przyjaznych środowisku – rocznie na polskim rynku sprzedaje się ok. 4 mld sztuk toreb foliowych. Gdyby założyć, że od połowy tych toreb jest pobierana opłata w wysokości ok. 20 groszy za sztukę, to okaże się, że rocznie konsumenci zostawiają w sklepach dodatkowe 400 mln zł.

– Przed zamieszaniem medialnym koszt ten był dziesięciokrotnie niższy – uważa Agnieszka Jaworska, dyrektor generalna Eko-Paku.

Przypomina, że firmy produkujące torby foliowe sprzedały je po mniej więcej grosz na sztukę. Dla sklepów koszt zakupu tych opakowań wynosił więc kilkadziesiąt milionów złotych.

Pobieranie opłat przez sklepy uruchomiła planowana przez Ministerstwo Środowiska nowelizacja ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Urzędnicy pracują nad nią od 2006 r., ale w ubiegłym roku pojawił się zapis o obowiązkowym sprzedawaniu reklamówek. Dyskusja nad zmianą tej ustawy trwa do dziś. – Prawdopodobnie wejdzie ona w życie w 20011 roku, ale niektóre zapisy wymagają jeszcze notyfikacji Komisji Europejskiej, dlatego mogą obowiązywać jeszcze później – zapowiedział na międzynarodowej konferencji w Warszawie Paweł Sosnowski z Departamentu Gospodarki Odpadami Ministerstwa Środowiska.

Nowela przewiduje obłożenie reklamówek opłatą produktową – ok. 0,15 – 0,2 zł za sztukę. Płatne reklamówki byłyby obowiązkowe dopiero w 2015 r. Pieniądze trafiałyby do marszałków województw i tam by zostawały. – Markety uciekły od uiszczania opłaty produktowej od reklamówek, ale po zmianie przepisów będą płaciły za ich recykling – dodał Sosnowski.

Obowiązkiem marszałków byłoby przeznaczenie zebranych pieniędzy na edukację i selektywną zbiórkę odpadów. Zgodnie z obecnym prawem opłaty produktowe są dzielone między samorządy, NFOŚ oraz fundusze wojewódzkie.

źródło: Rzeczpospolita